Buty dla dziecka

Zdrowe stopy są fundamentem budowli naszego ciała. Dlatego dbajmy o nie już od wczesnego dzieciństwa. Zdrowe, prawidłowo ukształtowane stopy to harmonijny rozwój całego ciała.

Stopy są niezmiernie wrażliwe, w nich znajdują się zakończenia nerwowe wszystkich narządów wewnętrznych. Czy wiesz, że przy napadzie kolki jelitowej może pomóc masaż stóp?

Poprzez nieprawidłowe postępowanie można uszkodzić delikatną konstrukcję stopy, a więc:

  • nie stawiajmy dziecka na nogi zbyt wcześnie,
  • pozwólmy mu długo raczkować,
  • nie przekarmiajmy dziecka,
  • pozwólmy mu mieć bose nóżki – niech włączą się do „mapy ciała”, a więc dotykajmy, masujmy, a jak zacznie stawiać pierwsze kroki dbajmy o możliwość chodzenia po różnych fakturach [gładkich, chropowatych, śliskich, o zmiennych temperaturach], to stymuluje i rozwija,
  • stopy to także swoisty termostat, ciało dostosowuje swoją temperaturę do informacji, które płyną ze stóp, jeżeli dziecku w nogi jest za ciepło, to ma wrażenie, że jest strasznie gorąco, poci się,  łatwo się przeziębia i rozhartowuje

Kiedy kupić pierwsze buty?

Nie warto się z tym za bardzo spieszyć. Dopóki dziecko spędza większość czasu leżąc, nie potrzebne są mu żadne buciki, wystarczą skarpetki, które ochronią stopę przed zmarznięciem. Skarpetka nie może być zbyt dopasowana, ponieważ powoduje ucisk, oraz ogranicza prawidłowy rozwój stopy.

Twoje dziecko zaczyna chętnie chodzić – to odpowiedni moment na zastanowienie się nad butami dla niego. Te pierwsze, które mu założysz mogą zdecydować o dalszym prawi-dłowym rozwoju stóp.

Wybierając pierwsze buty zwróć uwagę na:

  • cholewkę, która nie powinna być zbyt niska, powinna sięgać nieco ponad kostkę. Nie może być twarda, ponieważ zacznie stabilizować staw skokowy wyręczając mięśnie, które przez to staja się „leniwe” i  nie pracują jak powinny. Tak samo się dzieje, gdy cholewka zbyt mocno dolega. Zapiętek powinien przylegać do pięty, być dobrze wyprofilowany i dopasowany. Nie może być zbyt sztywny, ponieważ uniemożliwi prawidłową stabilizacje pięty, będzie ograniczał ruch dziecka, oraz może doprowadzić do powstania zgrubień lub pęcherzy.
  • przód buta powinien być odpowiednio szeroki i wysoki, tak, aby paluszki malucha miały swobodę poruszania i nie były uciskane. Może być lekko uniesiony do góry, aby ułatwić przetaczanie stopy.
  • zapięcie, najlepiej na rzepy lub sznurówki, ponieważ one umożliwiają dopasowanie obuwia do stopy.
  • podeszwa, koniecznie elastyczna i sprężysta, zginająca się na linii zginania palców z zabezpieczeniem antypoślizgowym.
  • zwracaj uwagę na materiał, z jakiego wykonany jest but. Skóra to podobno najlepszy materiał na buty, ale nie niezastąpiony. Jest zdrowa, bo naturalna. Ważne żeby but był odpowiednio giętki, wystarczająco twardy, wytrzymały, nieprzemakalny, dobrze wchłaniał pot oraz regulował temperaturę wewnątrz bucika.

Nie zakładaj dziecku bucików „po” innym dziecku, gdyż wraz z butami możesz „przekazać” mu deformacje stóp i złe nawyki chodzenia.

Stopy człowieka kształtują się aż do 8 roku życia dziecka. Do prawie 3 roku życia mamy do czynienia z tak zwanym fizjologicznym płaskostopiem, którego charakterystyczną cechą jest brak pełnego wykształcenia łuków stopy oraz „poduszeczka” tłuszczową od jej wewnętrznej strony, która z biegiem czasu zanika.

Kupując buciki nie wybieraj zbyt dużych – but musi być wygodny! Na zakupy najlepiej wybrać się z maluchem i przymierzyć je. Pamiętaj, że dziecko musi w założonych butach stanąć. Odległość między dużym palcem a czubkiem buta nie powinna przekraczać 1,5 cm. Podczas chodu stopa pracuje zmieniając swoją długość nawet o 10 mm. Dlatego zbyt dopasowany bucik, lub mierzony tylko na siedząco może okazać się ciasnym.

Twoja dorastająca córka zaczyna marzyć o „dorosłych” butach – chętnie na wyższym obcasie. Nie możesz jej jednak kupować butów na obcasie wyższym niż 3,5 cm i wąskim. Noszenie we wczesnej młodości butów na takim obcasie wpływa niekorzystnie na ustawienie kręgosłupa.

Wysokość obcasa powinna być dostosowana do wieku:

  • maluchy uczące się chodzić – bez obcasa,
  • dzieci do 3 roku życia – 0,5 cm,
  • starsze – 1 cm,
  • nastolatki do 15 roku życia – nie wyższy niż 3,5 cm.

Przywiązuj dużą wagę, do butów używanych w przedszkolu, szkole i domu, przecież to w nich dziecko spędza najwięcej czasu. Obuwie tak zwane „domowe” również powinno spełniać te warunki.